Kannanotto, Kokkolan kaupunginvaltuuston talousarviokäsittely: Perussuomalaiset painottavat vastuullista taloudenpitoa

Perussuomalaiset painottavat vastuullista taloudenpitoa

Valtion ja kuntien taloudessa on ensi vuonna odotettavissa käänne heikompaan. Tulopohja muuttuu ja kustannukset kasvavat, joten tarjolla on taloudellista niukkuutta. Haasteet näkyvät myös Kokkolan kaupungin taloudessa ja samaan aikaan investointitarpeet ovat huomattavat. Olemme valinneet linjan, joka mahdollistaa kasvun ja kehittymisen. Kasvun ja investointien mahdollistamiseksi, on huolehdittava käyttötaloudesta vastuullisesti ja tarkalla otteella. Kaupunkistrategiamme mukaisesti olemme sitoutuneet pitkällä tähtäimellä, verotuksen keventämiseen, joten pitkäkestoiset ja rakenteelliset uudistuksetkin ovat perusteltuja.

Kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä vuodelle 2024 alijäämä oli -3,3 miljoonaa euroa. Kaupunginhallituksen esityksessä valtuustolle, alijäämää ei kasvatettu, vaikka budjettiin tehtiin muutoksia. Sen sijaan valtuuston budjettikäsittelyssä ainoastaan Perussuomalaisten valtuustoryhmässä puolustettiin kaupunginhallituksen esityksessä pysymistä ja tiukkaa talouskuria.

Kaikki muut puolueet kannattivat jo ennestään yli 3 miljoonan euron miinusmerkkisen tuloksen edelleen heikentämistä kuluja kasvattamalla, vaikka useammassa ryhmäpuheenvuorossa painotettiin tiukkaa taloudenpitoa ja vastuullisuutta kuntataloudessa.

Kokkolan kaupunkistrategiassa yksi arvoistamme on vastuullisuus, josta todetaan seuraavasti: ”Toiminnassamme kannamme vastuuta kaupunkimme taloudesta, kuntalaisten hyvinvoinnista ja toiminnan vaikuttavuudesta.” Päätöksentekijän tehtävänä on priorisoida miten veronmaksajien rahaa käytetään. Kokkolan tulevaisuus ja menestyminen edellyttävät vastuullista taloudenpitoa sekä panostamista kaupungin ydintehtäviin myös epävarmoina aikoina.

Minna Koskela

Mauri Peltokangas